Mezi zájemci o auto pojištění se velmi často setkáváme s názorem, že havarijní pojištění je zbytečné. A proto chtějí majitelé sjednat ke svému automobilu pouze povinné ručení.
Jaké jsou dva (tři) jejich nejčastější argumenty pro toto tvrzení?
- 1. Jezdím opatrně.
- 2a. Je to moc drahé.
- 2b. Jiní řeknou, že je to zbytečně moc drahé. Ale jsou trochu uvědomělejší, a proto se v rámci povinného ručení alespoň nějak připojistí (např. střet se zvěří, živel nebo odcizení).
Odpověď na tyto argumenty nám přinesl sám život v podobě několika pojistných událostí, které nedávno naši klienti řešili:
Skutečný příběh číslo 1
Pojistná událost, při které se klient – velmi zkušený řidič – nevyhnul srážce se srnou, která mu zničehonic skočila do cesty. I když zareagoval velmi rychle, střetu nezabránil. Jezdí sice opatrně, ale jak vidíte, ani to nemusí v praxi stačit.
Srna vymrštěná tímto nárazem se překutálela přes přední kapotu, sklo a střechu. Výsledkem této kolize byly proražené oba chladiče, výměna kapoty, čelního skla, natahování karosérie na stolici a kompletní lakování. Jednalo se o dva roky starou Škodu Superb. Výsledek? Celková cena opravy se vyšplhala na 220 tis. Kč.
Skutečný příběh číslo 2
Jistě si mnozí z vás pamatují velké krupobití v červnu tohoto roku. Jiný náš klient jedoucí ve vozidle Renault Megane zastavil u cesty pod vzrostlým stromem, aby uchránil své vozidlo před poničením laku kroupami. Ty mu lak nezničily, ale jelikož se jednalo o prudkou bouřku se silným větrem, ulomená větev o průměru 15 cm mu způsobila škodu na vozidle v celkové výši 115 tis. Kč. Jezdit mohl sebe opatrněji, ale tomuto stejně nezabránil.
Toto jsou jen dva z mnoha případů pojistných událostí, které každoročně řešíme. Jak vidíte, to, že člověk jezdí opatrně, ještě neznamená, že se mu nemůže stát nějaká škoda na jeho vozidle.
A co argumenty s cenou havarijního pojištění?
Cena havarijního pojištění včetně povinného ručení a připojištění skel se u vozidel v aktuální hodnotě 200 až 250 tis. Kč pohybuje v závislosti na bezeškodní průběhu a místě trvalého bydliště pojistníka v rozmezí 6 až 8 tis. Kč ročně. Porovnejte si sami tuto roční investici s možnou výší škody na vozidle, která se hravě může dostat do řádu desítek i stovek tisíc korun.
A argument, že se stačí připojistit v rámci povinného ručení? Ano, to může stačit. Ale pozor, tato připojištění jsou však omezena limity maximálního plnění. Někde je maximální limit 50 000 Kč, u jiné pojišťovny může být 100 000 Kč. Ale jak vidíte na případech ze života, takový limit nemusí vůbec být dostačující!
Opravdu si stále myslíte, že havarijní pojištění je zbytečný nadstandard?